Phillip Island

27 december 2013 - Lilydale, Australië

Aangekomen op Philip Island zijn we direct gaan informeren bij een BIG4 camping. We konden een leuke korting krijgen, na onderhandelen door Coby, maar we hebben toch besloten door te rijden naar de camping in Cowes die we al eerder gebeld hadden en die nog voldoende plek had. Die was zelf, ondanks de extra korting die Coby kreeg, toch nog goedkoper. Een aangename plek kregen we toebedeeld (zochten we uit de resterende lege plekken) en klaar was kees. Eerst alles weer op order gebracht. Vrij snel daarna zijn we op pad gegaan om de pinguïns te gaan bekijken maar dat bleek een groter circus te zijn dan we hadden gedacht. Je moest kaartjes kopen voor de ‘voorstelling’ en foto’s en film mochten er niet gemaakt worden. Het bleek er anders aan toe te gaan dan we gedacht en gehoopt hadden. Even pinguïns kijken was er niet bij. Toen nog even verder gekeken op de punt van het eiland waarvan je ook een overzicht had over de ‘landplaats’ van de beestjes. Een kwartier voor zonsondergang werden we ook daar verwijderd door de organisatie omdat die weg werd afgesloten voor alle verkeer. Jammer, ook daar dus geen voorstelling.

Terug naar de camping hadden we het erover dat we toch wel graag deze show wilden meemaken.  De volgende dag hebben we toen maar een 3-tickets pass gekocht voor zowel de Pinguïns als de Koala’s als de Heritage Farm House. Gelijk op pad gegaan naar de Koala’s. We zagen er inderdaad een stel in de bomen zitten (zie foto’s). Wat een stelletjes luiaards. Bewegen doen ze ook al bijna niet maar gelukkig heb ik er wel een op film staan die bewoog. Hij had jeuk….. Na die fotoshoot zijn we doorgereden naar de rotsen waar de Nobbies (pels zeehonden) zich zouden bevinden. Nergens iets van ze te zien. Blijkbaar kon je ze wel zien door hele sterke kijkers die waren opgesteld. Ook kon je een boottocht maken die je heel dicht bij de zeehonden zou brengen. Dat hebben we niet gedaan omdat het de volgende ochtend regende. Toen weer teruggegaan naar de camping waar we in gesprek raakte met de buurman en uiteindelijk werd het te laat om nog naar de Pinguïns te gaan. Toen hebben we besloten nóg een dag te blijven om toch die Pinguïn parade te kunnen zien en meemaken. De derde dag zijn we eerst een mooie wandeling gaan maken op het verste puntje van het eiland waar we vlak langs de steile kliffen liepen. Een schitterende wandeling waar we veel mede genieters bij ons hadden: de vliegen. Pokkebeesten. Gelukkig zagen we onderweg ook nog van dichtbij een stuk of 8 Wallabies die lekker daar aan het dollen waren. Leuke foto’s kunnen maken. Toen weer terug naar de camping waar we gegeten hebben en later weer op pad gegaan zijn voor de Pinguïns. Vandaag werden ze om 21:05 uur verwacht. Je kunt ook bijna je klok er op gelijk zetten want inderdaad waren ze rond die tijd in zicht. Eerst een klein groepje die vanuit zee even de kat uit de boom keek. Op het strand waren namelijk grote tribunes gebouwd waar alle mensen op moesten zitten om de Pinguïns binnen te zien komen. Er werd streng gecontroleerd op het maken van film en foto want veel mensen die foto’s wilden maken deden dat met flits en daar schrikken die kleine beestjes van. En aangezien er altijd mensen zijn die flitsfoto’s blijven maken, hebben ze maar een totale Ban op film en foto’s gedaan. Jammer want het zijn ontzettend leuke kleine dwergpinguïns. Ze zijn ongeveer 35 cm groot en komen met groepjes van ca. 20 beestjes het strand op. En tegen mij moeten ze natuurlijk niet zeggen dat ik niet mag filmen want….. juist. Er is dus tóch wel iets gefilmd maar niet in die hoeveelheid en kwaliteit die ik graag zou willen. Ik gebruikte in ieder geval geen flits of zon. Ontzettend leuk om al die beestjes uit zee te zien opduiken, groepjes te zien vormen en met z’n allen naar de duinrand te zien waggelen. Daar wachtten ze even om uit te rusten voordat de klim het duin op aan de beurt was en ze hun jongen konden voeren die in de duinen verscholen op hun ouders wachtten. We vonden het zo leuk dat we, geloof ik, als laatste weggingen. In het donker op de camping teruggekomen en uiteindelijk maar snel gaan slapen want de dag erna zouden we echt weer verder trekken.

Vandaag, 27 december, zijn we ook weer van Phillip Island vertrokken nadat we eerst nog even de Heritage Farm House hebben bekeken. Een oud boerderij complex van een van de eerste bewoners van het eiland. Daarna door naar de volgende bestemming. Richting Melbourne.

We zitten nu in Lilydale waarvanuit we morgen de Dandanong Ranges NP gaan bezoeken en misschien nog een stoomtrein zullen nemen. Maar daar morgen meer over.

1. Marcel:
    27 december 2013
    Volgens mij heb je daar ook een gp circuit ! Misschien zie je Valentino Rossi nog !!
  2. Lia:
    28 december 2013
    Leuke verhalen, mooie foto's. Die vliegen zijn wel irritant zeg. Voel het hier met jullie mee.
    Ja, en dat niet mogen fotograferen en filmen. Fuck the rules, beat the system.
    Trouwens nog iets van Kerst gemerkt/gedaan?
    Spreek jullie morgen weer.
    Oja, en de groeten van Lia!