Een paar dagen verslag

31 december 2013 - Tower Hill, Australië

Vrijdag 27 december 2013
Vandaag zijn we weer van Philip Island vertrokken nadat we eerst nog even de Heritage Farm House hebben bekeken. Een oud boerderij complex van een van de eerste bewoners van het eiland. Daarna door naar de volgende bestemming. De Danderong Ranges NP. Op zoek naar Puffing Billy, de stoomtrein die een leuk rondje door de Danderong Ranges maakt. In eerste instantie konden we hem niet vinden en in 2e instantie ook niet. Het vinden van een camping in deze regionen is blijkbaar erg lastig. Wel zien we allerlei Nederlandse namen van bloementelers die daar blijkbaar hun thuis hebben gevonden. Leuk om te zien hoe hier de Nederlanders zo’n stempel hebben gedrukt in deze regio. Uiteindelijk zagen we  een camping in Lilydale waar we toen maar naar toe zijn gegaan. Je moet toch wat. Anders hadden we moeten wildkamperen. Had ook gekund maar dat doen we uiteindelijk toch alleen als noodzaak. We zitten nu in Lilydale op een camping waar we eigenlijk een beetje op een achteraf plekje gedropt zijn. Uiteindelijk hadden we alles wel, water en electra, alleen de plek was minder fraai. Toch hadden we uitzicht over een groot grasveld waar we snachts de konijnen zagen rennen in het licht van de zaklamp. Morgen maar even klagen over de plek.

Zaterdag 28 december 2013
Vanmorgen maar even wezen klagen over de plek en de balie mevrouw heeft Coby aangehoord maar deed niets om het ‘leed’ te verzachten. Gauw op weg en er nooit meer terugkomen. Na lang zoeken, het stond echt slecht aangegeven, hebben we Puffing Billy gevonden en wilden we kaartjes gaan kopen. Er waren 2 tegenslagen. Door een algehele ‘Fire Ban’, het was nu al rond de 32 graden en de temperatuur zou nog flink stijgen, werd de trein niet getrokken door de stoomloc maar door en Diesel Loc. Minder origineel en leuk dus. De 2e tegenslag was dat wij niet meekonden als 60 plussers  en dus de volle mep moesten betalen en dat was AUD 62,- pp. Ook vielen er verschillende treinen uit door de ‘Fire Ban’. Alles bij elkaar besloten we toch maar om niet te gaan en de rit ernaartoe maar als verloren te beschouwen.  Ook de wandeling in de Danderong Ranges konden we niet echt vinden en omdat het echt veel te warm was om te wandelen namen we ons verlies maar van de rit en de tijd en zijn we omgedraaid en naar een camping in de buurt van Melbourne (Coburg, een buitenwijk van …) gereden waar we dus veel eerder aankwamen dan we besproken hadden (voor de zekerheid hadden we vooraf maar even gebeld om te vragen of ze een plek voor ons hadden. Goed dat we dat gedaan hadden want ze hadden voor onze maat camper nog maar één plek over). Daar aangekomen was het een echte stadscamping waar je eigenlijk te weinig ruimte hebt om rond te huppelen. Ook was de temperatuur dusdanig gestegen dat we in de camper zijn gebleven en de airco volop hebben aangezet. Dat maakte het nog houdbaar. Coby was ook een beetje bevangen door de warmte. Toen later op de dag de temperatuur wat ging dalen werd het ook een stuk aangenamer en wilden we wel weer naar de stad. Omdat wij niet goed wisten hoe het OV hier werkte hadden we geen kaartjes gekocht voor de tram die ons naar het centrum zou moeten brengen. Die kon je dus ook niet in de tram kopen en hebben we de rit maar illegaal gedaan. Gelukkig geen controle gehad. Voordat we terug gingen hebben we wel een geldig plaatsbewijs gekocht en gelijk maar een voor morgen. Dan willen we toch ook nog de stad in. Vandaag geweest in een van de uitgaanscentra van Melbourne, St. Kilda. Daar hebben we tevens maar eens lekker uit gegeten. Alles bij elkaar was het toch al weer laat geworden dus gauw naar de tram en weer naar de camping. Pas om 23:55 naar bed

Zondag 29 december 2013
Vergeten mijn wekker te zetten en dus weer veel te laat op. Gauw eten, douchen en aankleden en op weg naar de stad met die zelfde tram. De temperatuur was behoorlijk aangenaam en dat was wel erg prettig. In de stad eerst even naar de VVV en toen de Melbourne Visitor Shuttle Bus genomen die je voor AUD 5,- door de hele stad rijdt en je de highlights laat zien van Melbourne. We zijn toen uitgestapt bij de Melbourne Eureka Skytower waar we in zijn geweest. We hebben daar veel tijd besteed want het was natuurlijk toch een geweldig uitzicht. 300 meter hoogte en 88 verdiepingen hoog geeft een mooi plaatje over de skyline van Melbourne. Ook hebben we nog het mooie Flinders station bezocht wat het op 4 na langste .perron van de wereld heeft, 780 meter. Het station verwerkt dagelijks 110.000 mensen en 1500 treinen. NS, doe iets…..Midden in de stad stond een grote Kerstboom op een Kerstplein, helemaal in de sfeer. Ook Chinatown hebben we natuurlijk aangedaan maar daar was niets te merken van de Kerstsfeer. Verder was wel heel de stad leuk versierd met Kerstartikelen. Na een flink aantal uren in de stad rond te hebben gelopen zijn we weer met de tram teruggegaan naar de camping.

Maandag 30 december 2013
Vandaag afscheid genomen van Melbourne, een stad die toch nog mee viel. Eerst nog even langs de Britz (camperverhuurder) om een paar kleinigheden te laten verhelpen en een verse gastank op te halen. Daar hadden we nog recht op. Snel nog even wat boodschappen en toen op weg naar de Great Ocean Road. Via Geelong op weg. De start lag in Torkey bay en vanaf daar zijn we de borden gaan volgen en hebben de kustroute gereden. Het eerste deel tot aan Apollo Bay was meer voorzien van stranden en kusten. Ook reed je zigzaggend door een berglandschap. Ook het belangrijkste surfstrand was hier te vinden, Aireys Inlet. Ook de vuurtoren, Splitpoint Lighthouse, hebben we daar bezocht. Onderweg kwamen we nog door diverse leuke toeristen plaatsjes waar het een drukte van belang was. Wat een geweldig mooi stuk land en natuur is dit toch. Toen moesten we nog een camping vinden in het hoogseizoen en aan de kust. Dat was dus een vrijwel onmogelijke opgave. Na vele ‘we are fully booked’ berichten zijn we gaan bellen met een algemeen natuurcamping nummer die voor ons nog wel een plaatsje had in Johanna Beach Campground. Klonk goed en de prijs was ook aangenaam. Geen douches en geen stromend water maar wel een fantastisch plekje direct aan het strand midden in de duinen. Het was er alleen stikdruk. Veel veldjes waren beschikbaar maar ook vol. Uiteindelijk hebben we de camper maar ergens langs een weggetje gezet en hadden we zowaar een fraai uitzicht over het strand en de zee. Prima plek.

Dinsdag, 31 december 2013
Goed geslapen en weer op weg. Bijna geen Diesel meer dus als een speer een tankstation opzoeken. Op het nippertje er een gevonden en weer terug naar een plek waar we gisteren in de haast voorbij waren gereden. Een plek in het Otway NP waar veel Koals’s te zien zouden zijn. Nou, daar aangekomen klopte dat wel. We hebben er ongeveer 20 in het wild gezien. En dat is nou net het leukste. Niet in gevangenschap maar lekker vrij in de natuur. Coby ook weer in haar element. Leuke foto’s en film gemaakt zowaar van een bewegende, ja zelfs lopende Koala. Unieke beelden dus. Daarna weer verder naar de GOR (Great Ocean Road). Zeg maar deel 2 van de GOR. Dit deel bestond meer uit kliffen en rotsachtige kusten die heel grillig konden zijn. Ook dat was erg mooi om te zien. Hier staan dan ook de wereldberoemde 12 apostelen die er niet alle 12 meer zijn. Erosie heeft in 2005 nummer 9 uitgeschakeld. En toen waren het er nog maar 8 (Hmmm klinkt bekend). Toch waren de overgebleven apostelen meer dan het bekijken waard. Wat een mooi schouwspel in de wit schuimende golven van de azuurblauwe zee. Zo ook hebben we de bekeken the Arch, the London Bridge, the Grotto, the Bay of Martyr en the Bay of Islands. Stuk voor stuk plaatjes. Gelukkig hadden we al eerder die dag gebeld naar een camping die nog een plekje had en waar alle voorzieningen aanwezig waren. Dus hup, op weg daar naartoe. Het duurde even want het bezoeken van al die stenen nam weer langer in beslag dan de bedoeling was maar wilden we het ook niet afraffelen. We zijn hier uiteindelijk nu en de kans is klein dat we hiet nog eens terug komen. Gelukkig was de eigenaresse van de camping gewoon nog aanwezig dus maakte het haar niet uit hoe laat we zouden komen binnenvallen. Gelukkig werd het niet later dan 19:15 uur. Gauw wijntje drinken, eten maken, koffie doen, opruimen en oud en nieuw vieren met ons gekochte vuurwerk: sterretjes. Overigens heb ik nog geen knal gehoord in de afgelopen weken. Ben toch wel benieuwd hoe het hier op de camping gevierd zal gaan worden. We zullen het meemaken en jullie zullen het de volgende keer wel lezen.

Iedereen een ongelooflijk goede jaarwisseling, een geweldig begin van 2014 en vooral een goede gezondheid zodat we dit soort feesten met z’n allen nog lang zullen mogen meemaken.

1. Lia:
    31 december 2013
    Mooie verhalen en schitterende foto's.
    Overweeg om een geillustreerd boekje te schrijven over jullie avonturen!
    Hebben jullie trouwens al op een echte didzjeriedoe geblazen?
    Wij wensen julie een heel mooi jaareind en een goed en gezond 2014 met om te beginnen heel veel mooie campingplekjes.
  2. Ina:
    31 december 2013
    Een heel mooie voortzetting van jullie avontuur en een gezond reislustig 2014!!!
    Bedankt voor het boeiende verslag met foto's. Het was weer super genieten.
    Een goed idee van Olando om een geillustreerd boekje te schrijven met mooie foto's.
    De presentatie is met een knallend (wat jullie nu missen) vuurwerk?
    Blijf genieten!!!
    xxx
  3. Frans Teunisse:
    4 januari 2014
    lees dit in de zon. troost je cle en co, hier is het niet zo heet en op maandag gaat iedereen weer aan het werk. scholen dicht tot febr. Als je niet perse aan de kust wil zitten, dan heb je altijd plek. wifi kan wel eens een probleem zijn. maar het blijft genieten hier.
  4. Marianne:
    4 januari 2014
    Een gelukkig nieuw jaar. Een goede voortzetting van de reis. Leuk jullie verhalen te lezen. Groetjes
  5. Lineke en Peter:
    6 januari 2014
    Prachtig die rotsformaties in zee en dan ook nog een totaal leeg bounty-strand. Coby bevestigt met haar pittig onderhandelen prima onze reputatie als handelsvolkje. We wensen jullie een heel goed, gelukkig en gezond 2014. We hebben jullie wel gemist op oudejaarsavond, maar volgend jaar kunnen jullie in de herkansing.