Howdy Mates

4 december 2013 - Hervey Bay, Australië

Zoals gisteren al aangegeven zijn we tot diep in het donker, begeleid, op zoek gegaan naar schildpadden die op het strand van Mon Repos hun eieren zouden gaan leggen. We moesten ons om 18:30 melden bij het info center en dan was het wachten tot het moment dat men een schildpad had gesignaleerd. We zouden dan geroepen worden en onder bepaalde voorwaarden liepen we dan naar de plaats waar de schildpad haar eieren had gelegd dan wel bezig was haar eieren te leggen. Uiteindelijk om 20:00 uur moest onze goep verzamelen (er waren 2 groepen) en gingen we het strand op. Er mocht absoluut geen licht gebruikt worden anders zou het andere schildpadden afschrikken om op het strand te komen. In het donker, onder het licht van de sterren en de maan, liepen we achter de gids aan en na ca 700 meter kwamen we op de plek waar een schildpad bezig was  haar eieren te leggen. De gids gebruikte nu wel zijn eigen lichtpuntje, een lampje aan een hoofdband, want als een schildpad eenmaal bezig is om haar eieren te leggen kan niets haar meer verstoren haar taak af te maken. We zagen een kanjer van een schildpad, voorkant schild tot achterkant schild 99 cm,  haar eieren leggen. Wat een fantastisch gezicht. Het bleek een Loggerhead schildpad te zijn die bezig was met haar eerste leg. Dit bleek uit de ‘Tag’ die al eerder aan het beest was bevestigd. Ca 15 - 20 eieren heeft ze gelegd. Ondertussen vertelde de Ranger van alles over dit beest. Uiteindelijk begon ze haar eieren toe te dekken en na ca 15 minuten vertrok ze naar de zee om in de golven en het donker te verdwijnen.

Daarna weer terug naar het Centre om te wachten op een evt volgende schildpad die gevonden zou worden. En ja hoor, nog geen half uur later werden we geroepen om naar nog een schildpad te komen die haar eieren al gelegd had en bezig was ze af te dekken. Dit keer was het een ‘Groene Schildpad’ (Green Turtle). Zij doet er soms uren over om eieren te leggen, ze toe te dekken en weer naar zee te vertrekken. Ook een joekel van een beest. Zij had ook een zender op haar schild zodat ze gevolgd kon worden. Wat een geweldige ervaring zijn we weer rijker en wat een geweldig moment om mee te maken. Daarna weer terug naar de camping want het was al weer aardig laat geworden. We waren moe en gingen snel slapen.

Morgen, 5 december, gaan we Frasier Island op, het grootste zand eiland van de wereld. We hebben een tour geboekt die ons de mooiste dingen op het eiland laten zien. Morgen hier meer verhalen over onze belevenissen op dat eiland.

1. Lia:
    Heeehallodaarwereldreizigers,
    Gaaf hoor, om schildpadvoortplanting van dichtbij mee te maken. Logisch, maar wel jammer, dat je niet mocht flitsen. Al heel wat om er zo bovenop te mogen staan. Geen enkele foto dus vandaag? Veel plezier morgen. Bij ons wordt dan op de deur geklopt.
  2. Lia:
    4 december 2013
    Oja, en de hartelijke groeten van Lia!
  3. Frans Teunisse:
    4 december 2013
    Precies 99 cm! Tijdens het eieren leggen liep jij even met je rollermaat naar die schildpad! Frans
  4. Lia:
    4 december 2013
    Haha. Frans, dat dacht ik ook toen ik het las. Waarschijnlijk heeft de gids de maat genomen.
  5. Lia:
    4 december 2013
    Haha, Frans, dat dacht ik ook toen ik het las. Maar waarschijnlijk heeft de gids de maat genomen.
  6. Nan:
    5 december 2013
    Hallo saampjes, te gek om dat mee te maken, jullie zijn wel erg gelukkig dat er twee schildpadden aan land kwamen en dan ook nog verschillende soorten. Voor hetzelfde geld zit je er avonden voor niets.
    Hier alles okidoki, bij ons rijd de Sint vanavond, waait vast van het dak af want het stormt hier. Vrolijke groetjes Fred , Nan
  7. Ton en riet van hooijdonk:
    8 december 2013
    leuk om jullie zo ver weg zo dichtbij mee te maken