Doubtful Sound

21 februari 2014 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

21 februari 2014

Zoals gezegd vanmorgen vroeg eruit want de boot wacht niet. Het was niet zo helder als we gehoopt hadden maar het was droog en dat is al prettig. De boot vertrok mooi op tijd en we hadden eerst een tochtje over Lake Manapouri die ons naar en overkant van dat meer zou brengen om van daaruit in een bus te stappen die ons verder naar een andere boot die in Doubtful Sound lag te brengen. Snap je het nog? Kijk anders maar even op Google Maps. Maar we hadden eerst nog een andere excursie aan het eind van dat 1e meer. We gingen met bus en al een elektriciteitscentrale bekijken en gingen daarvoor naar de turbines kijken die diep in het gebergte geïnstalleerd waren. Er werd water vanuit het meer via 7 grote pijpen naar de 7 turbines gevoerd die stroom opwekken. Het water dat daarvoor gebruikt was werd weer via 10 km lange afvoerpijpen door de bergen weggevoerd naar de Doubtful Sound. Het is verder schoon water dus kan het zo de natuur weer in. Deze krachtcentrale zorgde voor de elektriciteitsvoorziening van het hele Zuidereiland. 8 Jaar hebben ze er over gedaan om de centrale operationeel te maken. Deze locatie is ook gebruikt voor één van de James Bond films waar een scene in voorkwam met een krachtcentrale. Ik weet even niet welke film dat was. Eenmaal weer uit de berg werden we naar de andere kant gebracht waar de boot lag te wachten. Langzaamaan begon het te regenen. Eenmaal op de boot en eenmaal onderweg begon het steeds harder te regenen en is het bijna niet meer droog geworden. Veel foto’s zien er ook uit als zwart wit foto’s maar dat heeft ook wel weer wat. De sound zelf was een schitterend stukje natuur. Hoge wanden en veel watervallen zeker nu het regende. We zijn gevaren tot aan de Tasman zee en hebben aan het eind een zeehonden kolonie bewonderd. Gauw even wat foto’s maken want het regende en de wind was ook behoorlijk aangetrokken. Gewoon dus pokkeweer (excuse my language). Nou regent het in de Doubtful sound ca 200 dagen per jaar dus we hadden wel zoiets kunnen verwachten maar niet na zo een prachtige dag als gisteren. Je kunt blijkbaar niet altijd geluk hebben. Toch was het een mooie belevenis. Bij terugkomst in de oorspronkelijke vertrekhaven werd het weer steeds droger en werd het zelfs lekker weer. Helaas duurde dat maar kort want eenmaal op de camping aangekomen is het hier nu constant aan het regenen. Ook de vooruitzichten zijn niet helemaal wat wij graag willen maar ach, wat klagen we, we zijn op vakantie in Nieuw Zeeland. Wie kan dat nog meer zeggen.